TECH SAPIENS

Om foreningen

A place to breathe.

Tech Sapiens arbejder for, at alle børn og unge i Danmark har forudsætninger og muligheder for at bidrage konstruktivt i og med det teknologiske samfund med fokus på: 

  • Digital dannelse
  • Teknologiforståelse
  • “Tekno-lighed”

Samlet kalder vi det digitale kompetencer.

Digitale kompetencer: Du har opnået digital kompetence, når du forstår både at bruge dine digitale færdigheder, så du indgår i værdiskabende sammenhænge med andre og samtidig udviser digital dannelse i din ageren på internettet.

Digital dannelse + teknologiforståelse = digital kompetence

 

BEHOV I ET SAMFUND AF TECH SAPIENS

Hvorfor digital dannelse?

  • 95 % af danske børn under 7 år har adgang til en tablet i hjemmet (DR 2016) 
  • 50 % af alle børn i 4. og 7. klasse oplever ingen interesse fra voksne ift. deres digitale liv (Digital Dannelse i Børnehøjde 2019)
  • Danske børn er blandt de mest aktive på nettet (EU Kids Online)
  • Manglende viden og kritisk stillingtagen blandt både børn og voksne ift. brug af digitale medier (Digital Dannelse i Børnehøjde 2019)
  • 50 % af børn i 4. klasse og 40 % af børn i 7. klasse ved, hvad fake news er (Digital Dannelse i Børnehøjde 2019)
  • Økonomiske interesser og adfærdsdesign påvirker børn og unges vaner, tidsforbrug, selvværd og sociale relationer (Hendricks og Mehlsen, 2018)
  • Børn har sværere ved at gennemskue forsøg på IT-kriminalitet og online radikalisering

 

Risici og konsekvenser ved børn og unges mangel på kritisk stillingtagen / ubevidst brug af digitale medier: 

  • Digital afhængighed og øget social udsathed 
  • Vildledelse, manipulation, tanke- og adfærdspåvirkning
  • Politisk ekstremisme og polarisering, ekkokamre, dalende tillid til systemet og pres på demokratiet
  • Hacking af online profiler og personlige billeder, ulovlig billeddeling, identitetstyveri, bedrageri

 

Hvorfor teknologiforståelse

Skolerne må udvikle elevernes kompetencer, så de bevæger sig fra at være konsumenter af teknologi til at være producenter. Det kræver, at vi åbner motorhjelmen på iPad’en eller den teknologiske dims, så børn får en forståelse af maskinen. De har brug for at få en modelforståelse,” siger Ole Sejer Iversen og peger på, at det for ham at se ikke er nok at have it integreret i fag som dansk, matematik eller tysk. Der skal mere til.

”Teknologien er den drivende faktor i vores samfund i dag. Det er så vigtigt, at skolerne giver skolebørn i Norden en modelforståelse,” siger Ole Sejer Iversen.

Proin vulputate cursus vestibulum. Pellentesque sem sem, egestas vitae vulputate in, feugiat at ex. Aliquam venenatis vel eros id imperdiet. Curabitur sapien turpis, mattis mattis massa vel, posuere vehicula quam. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Sed tincidunt eget orci eu maximus. Nunc quis mi porttitor, ultricies nulla et, finibus diam.

Donec consequat turpis ac lorem bibendum, sit amet euismod orci fringilla. In varius nulla eu diam pellentesque mattis sed ut mauris. Curabitur aliquet fringilla risus, in gravida leo condimentum eget. Fusce sed faucibus magna, ullamcorper rhoncus libero. Suspendisse libero ipsum, convallis sed ultricies eu, feugiat nec orci. Aenean erat magna, vehicula a ipsum sed, egestas imperdiet purus. Suspendisse elementum auctor luctus.

Malte Hertz Jansen

"Vestibulum dapibus odio at nisl consequat, in semper augue auctor. Duis risus felis, pulvinar quis tempus vitae”

Stina Odgaard-Sabally

"Vestibulum dapibus odio at nisl consequat, in semper augue auctor. Duis risus felis, pulvinar quis tempus vitae”

Luk menu